Dimanikus idézet

„Ha valamit a jó Isten létre akar hozni, mindig megadja hozzá az eszközöket is.” - Boldog Gerhardinger Terézia anya

Orbán György

                                       Orbán György

                                           Marosvásárhely, 1947. július 12.

                                           Erkel –,  Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző

1968-tól a kolozsváriZeneakadémián tanult zeneszerzést Sigismund Toduțănál és Eisikovitsnál, Jagamas János irányítása alatt pedig zeneelméletet tanult. Tanulmányai végeztével 1973-ban ugyanitt zeneelméletet és ellenpontot tanított. 1979 óta Magyarországon él. A Budapesti Zeneműkiadónál 1990-ig zenei szerkesztő volt, közben 1982 és 2009 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zeneelméletet és zeneszerzést tanított.

 

Művei

Színpadi művek

 KZ oratórium melodráma -Pilinszky János alapján írta Iglódi István (négy színészre és vonósnégyesre) 1994

  • Pikkó Hertzeg – kétfelvonásos opera (S, A, T, Bar, B és prózai színész, vonószenekar és 5 fúvósra)
  • Bűvölet – egyfelvonásos opera ( S,Ms, T, Bar, B + prózai színész, kórus)

Szimfonikus zenekar

  • 2 Szerenád
  • hegedűverseny

Vonószenekarra

 Canons for poems of József Attila (szoprán szólóra és 9 hangszerre) 1978

Művek énekhangra és vonószenekarra

 Ave Maria in E 1989

  • Benedictus 2000
  • Agnus Dei 2000
  • Cantico di Frate Sole 1995

Kórusművek

  • 126. zsoltár
  • Ave maria
  • Ave regina coelorum
  • Ave verum
  • Adeste fideles
  • Ad nocturnum
  • Audi voces
  • Coelo rores
  • Cor mundum
  • Come away
  • Daemon irrepit callidus
  • De profundis
  • Fülemüle, fülemüle…
  • Gágogó (Weöres Sándor)
  • Horae
  • Juxta crucem
  • Lanthúr ha szól (Shakespeare)
  • Lauda Sion
  • Levél az otthoniakhoz
  • Liber scriptus
  • Ludvércz
  • Lux aeterna
  • Madrigál
  • Magyari dal
  • Mint mellékdal (József Attila)
  • Noli flere
  • Virágének I-II.
  • Nobis natus
  • Nunc dimittis
  • O gloriosa
  • O, mistress mine (Shakespeare)
  • Ó, Pán
  • Regis regum ave
  • Pange lingua
  • Paprikajancsi szerenádja (Weöres Sándor)
  • Prédikátor-ének
  • Sanzonett
  • Se nappalom se éjjelem
  • Sirató
  • Stabat Mater
  • Szabad-e?
  • Zsolozsma (Pilinszky János)
  • Zsoltárváltozat
  • Te lucis ante terminum
  • Timor et tremor
  • Veni creator spiritus
  • Zsoltárváltozat

Oratóriumok, oratorikus művek

  • 13 zenekar- vagy orgonakíséretes misét írt.
  • Requiem
  • Passió magyar nyelven
  • Stabat mater in D
  • Rorate Coeli
  • Te Deum

Filmzenék

  • A zsarnok szíve, avagy Boccaccio Magyarországon (rendező: Jancsó Miklós) 1981
  • A részleg (rendező: Gothár Péter) 1994
  • Haggyállógva Vászka (Lágermese) (rendező: Gothár Péter)1995
  • Magyar szépség (rendező: Gothár Péter) 2003

                             (Wikipédia  felhasználásával)

                                     

Orbán  György  nyilatkozataiból

A tonalitás a bolygónkhoz kötődő antropomorf tulajdonság. Ahogy a gravitáció megszabja az emberi tánc stílusait, kijelöli annak korlátait, úgy a tonalitás, ez a Földön és a naprendszerünkben tőlünk függetlenül létező hangnemrend alapvetően meghatározza az ember zenei világát. Nem lehet leváltani a sokkal kisebb jelentőségű atonalitással, mert az csak színezi ezt a világot. Schönberg, aki azt hitte, hogy a dodekafónia megalkotásával meghosszabbítja a német zene prioritását még száz évvel, nem tudhatta, hogy az atonalitás lassan a krimik aláfestő zenéjeként köt ki, mint a szorongást igen érzékletesen kifejező effektus. Bevallom, a gonosz szereplőket az én zenémben is gyakran ez a hangzás jellemzi. Az elmúlt több mint fél évszázad kísérletezései után úgy szerzi vissza a tonális zene a jelentőségét, hogy az igazából sosem szűnt meg. A tanítványaim még inkább fürdenek benne. Mellettük én csak egy szomorú atonális fickó vagyok.

( … )

Nagyon sok idősebb barátom megrótt azért, hogy múltbeli zenei idiómákat használok, és hogy nem vagyok kortárs zeneszerző. Pedig az vagyok, de még mennyire! Azt pedig, hogy az új melyik ajtón jön be, senki sem tudja előre. Ha idegen állomáson állunk, hajlamosak vagyunk fixírozni egy irányt, hogy onnan jön majd a vonatunk, és meglepődünk, amikor a másik irányból érkezik.

( … )

Tíz misét írtam eddig, és már az elsőknél botrány volt. Nem tudtam megfelelni az egyházi zenétől elvárt unalmas, szürke, semmiféle mosolyt, kecsességet, a templom falain kívüli szépséget elképzelni nem tudó ízlésnek. Szerintem a történelmi témák feldolgozása teljesen mentes kell hogy legyen mindenféle rosszul értelmezett tekintélytisztelettől. Szentjeink voltak akkora személyiségek, hogy kibírják azt, ha elmosolyodunk egy-egy emberi gyarlóságukon, vagy kritizáljuk némely tettüket.

( … )

A zeneszerző, sőt akár egy bármilyen rosszféle, de vallásos ember nem teheti meg, hogy ne a legjobb magát tegye a misébe. Szüntelen futnak bennem megannyi liturgikus művem részletei, mondjuk egy Amen  megoldásai, s restellném ismét ugyanazt leírni. Merészen szólva, s tisztában lévén a nagyságrendi különbséggel: eljutottam oda, ahová Haydn, aki a miséiben színes és újszerű megoldásokat alkalmazott, kortársait méltán felháborítva. Magyarországon kultusza van Stravinsky mondásának, mely szerint "Mozart egyházi művei édes kis bűnök"… Most érkeztem el egy allegro jellegű, ünneplő Agnushoz. Rettegek, hogyan fog működni, de örültem, hogy rátaláltam e festivo hangra. Kísérleti zene nincs, de kísérletező muzsikus van. Nagy feladat a zeneszerző számára, hogy a mise súlypontját hátrébb lökje, hiszen a szövegek egyre csöndesebbek és alázatosabbak. Ez helyénvaló az imában, de a zene öntörvényű.





| Az Erdélyi Tündérkert Alapítvány és a Marosszéki Kodály Zoltán Gyermekkar közös honlapja | Lépjen kapcsolatba velünk |
| www.erdelyitunderkert.hu | www.marosszekikodalygyermekkar.hu | Cím: 4024 Debrecen, Szent Anna u. 20-26. |
| Postai címek: 545500 Szováta, Tavasz u. 91. Románia, 1092 Budapest, Knézich u. 5-7. | Telefon: +40 743 862 517, +36 30 689 01 67 |